Tid som rökfri; ett halvår!

Hejsan allesammans! :)
Idag är det ett halvår sen jag vaknade upp bakis o hade ont i halsen hemma hos en fd kompis rökiga lägenhet.
Jag låg i hans soffa när jag beslutade mig att jag aldrig mer skulle röka, att det nu fick vara nog med att slösa flera tusentals kronor på att förstöra hälsan...
Jag stannade hos honom i två-tre dagar innan jag fick nog av all röklukt så jag tog tåget hem..

Dom första veckorna var dom jobbigaste...
Jag drömde mardrömmar, de kliades i halsen, huvudvärk, och abstinensen var så sjukligt starkt så jag svettades i floder.
Efter 48 timmar började smak och luktsinnet komma tillbaks vilket för mig inte var något positivt då, då jag höll på att kräkas av andras dofter..
Jag ville inte träffa människor då mitt humör var långt ifrån att lita på.
Jag bodde hos min syster då som rökte så jag låg uppe framför datorn och tittade igenom alla möjliga serier, Prison Break, Gossip Girl, Dexter.. Ja till o med Hannah Montana.. O jag åt konstant för att hålla röksuget i någorlunda kontroll och jag gick nog upp bra många kilon..
Jag trodde först att jag inte skulle klara av det, jag menar jag hade rökt drygt ett paket dagligen i flera år och sen att bara sluta rakt av helt utan hjälpmedel med mitt humör.. Var det ens möjligt?
Jag skulle väl egentligen kolla hur stark min vilja var, hur många dagar jag skulle lyckas.
När dom dagarna sen blev veckor så blev jag chockad själv.
 
Men den största prövningen skulle bli att festa utan att röka.
Jag hade varit rökfri i drygt två månader och skulle till Gävle o festa o var verkligen livrädd att falla tillbaks men jag gjorde det inte Tack vare MiahMariah..
Hon skrev till mig och berättade hur hennes pappa led av lungcancer och det var allt jag kunde tänka på när jag festade den kvällen. Ingen cigg för mig, viljan var starkare.. Så stark så jag till o med kunde stå bland mina vänner som rökte.
Efter den kvällen var jag fast besluten av att aldrig börja igen, jag skulle skämmas för mycket om jag gjorde det.
De värsta var över, suget fanns inte längre jag tyckte mest att alla som rökte luktade så förbannat illa.

Idag ett halvår senare så mår jag toppen!
Kilona jag gick upp gick jag ner lika snabbt när jag fick Gottfrid.
Mitt immunförsvar som annars har varit rätt kasst har blivit otroligt mycket bättre.
Blodcirkulationen har kommit igång och jag fryser inte lika lätt längre.
Mitt blod har blivit bättre.
Hyn har fått en helt annan lyster och jag känner mig så mycket fräschare!
Allting smakar och luktar helt annorlunda.
Konditionen har blivit galet mycket bättre.
Tänderna har blivit vitare..
Jag känner knappt någon ångest längre..
Humöret har blivit bättre och framförallt ekonomin har blivit det.
Röker man som jag i snitt ett paket dagligen så tjänar man drygt 18.000:- per år av att bara sluta röka.
Något man kan göra nå mycket roligare för..


Sex månader..
Inte ett enda återfall o inget ska det bli heller!
Bloggen är en stor anledning varför jag inte faller tillbaks, jag skulle skämmas av att vara tvungen att skriva det.
Tack till er alla som trodde på mig men ett ännu större tack till er som inte gjorde det., jag älskar att bevisa folk fel o jävlar va fel ni fick..  haha IN YOUR FUCKIN FACE!!!! ;)


Jag har förstått att jag slutade på ett väldigt unikt sätt..
Dom flesta börjar dra ner på rökningen, bestämmer ett sluta datum och har hjälpmedel som nikotinplåster/tuggumin eller liknande. Säkert det bästa för dom flesta..
Men jag gillar att inte vara som alla andra, jag sa redan i början av 2008 att 2009 skulle jag vara rökfri och den 13december tog jag mitt sista bloss..
Den 13 december började jag andas fritt! ;)

Såå... Till er som kämpar att sluta så har jag bara ensak att säga.. Fortsätt kämpa!
I slutet är det verkligen värt det.
Och till er som funderar på det, sluta fundera o gör något åt saken.

/ En rökfri STOLT Isabelle! ;)




Kommentarer
Postat av: Anna

Hihi!

Jag tror att fröken, utan att veta om det, slutat röka med hjälp av, inte viljestyrka, utan kognitiv beteende terapi... Du VILL inte skämmas, du har sett fördelarna och därför så röker du inte...

Och jag håller med om det där hur bloggen hjälper... När du skrivit ner dina tankar och känslor, så finns det ju där... Svart på vitt... :)

Ungefär som att prata högt med sej själv, fast bättre... ;)



Ja, Patrik 1,5 fick mej att böla också... Mycket känslor och tänkvärdheter i den filmen... :)

Kram och jag blir glad när jag kikar in här hos dej, din lilla überbitch... fniss

2009-06-14 @ 19:31:47
URL: http://miranna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0